Hoe schrijf ik een goede review?

Heb je online een aankoop gedaan, dan krijg je vaak na enige tijd een mail met de vraag of je een review wilt schrijven. Het is voor bedrijven namelijk waardevol om deze reviews te ontvangen. Eventuele zwakke punten komen naar voren en kunnen worden opgepakt. Daarnaast worden bedrijven met veel reviews betrouwbaarder gevonden. Uiteraard werkt het hebben van veel of enkel slechte reviews juist averechts. Heb je de keuze uit het kopen van een product bij een bedrijf met een 4.7/5 score of een 2 score, dan zal bijna niemand voor die tweede optie gaan. Heeft een bedrijf echter een 5/5 score en maar 2 reviews, dan zal een score van 4.5/5 met 50 scores juist weer aantrekkelijker en betrouwbaar worden gevonden. Het gaat dus om kwantiteit, maar zeker ook om kwaliteit. Reviews waarbij een duidelijke omschrijving van de plus- en minpunten staan, zijn ook een stuk waardevoller dan enkel het tonen van het aantal sterren of het cijfer.

Wil je dus een review achterlaten die ook waardevol is voor het bedrijf, dan kun je de volgende punten meenemen:

  • Beoordeel het product vanuit een gebruikersperspectief en laat zien dat je het product ook daadwerkelijk hebt gebruikt of getest – je weet waar je het over hebt.
  • Voeg indien mogelijk beeldmateriaal of een link naar een uitgebreide uitleg van jouw ervaring toe. Op deze manier laat je zien dat je geloofwaardig bent en dat mensen je review kunnen vertrouwen.
  • Heb je eerder een oudere versie/variant van het product gehad, laat dan weten wat de verschillen zijn tussen beide producten. Vertel welke verbeteringen er zijn.
  • Indien mogelijk; leg uit waarom dit product beter is dan andere producten in dezelfde klasse of groep. Wees daarbij ook eerlijk als een ander product misschien beter zou zijn voor een bepaalde doelgroep.
  • Geef het ook zeker aan als er nadelen of negatieve punten zijn. Dit wil niet zeggen dat het product gelijk slecht is, maar zo help je anderen wel met het maken van een keuze. Stel dat batterijduur van een mobiel erg belangrijk is en dat is net dat ene minpunt. Dan zal iemand zeer waarschijnlijk op zoek gaan naar een andere versie of product.
  • Beschrijf wat het product uniek maakt of waarmee het iemand zou kunnen overtuigen het te kopen.
  • Benoem design elementen of uiterlijke kenmerken.

Bovenstaande punten zijn recent opgesteld door Google, nadat er een update in het algoritme is doorgevoerd. Door een review te schrijven op basis van bovenstaande punten, is de kans groter dat deze in relevante zoekresultaten wordt getoond. Hierdoor staan ze boven de minder- of nietszeggende reviews die worden achtergelaten. Op deze manier wil Google de zoekresultaten nog beter laten aansluiten op de zoekopdracht. Daarnaast moet het nepreviews verminderen en daarmee de algehele waarde van reviews verhogen en daarmee nog betrouwbaarder maken.

Op January 5, 2022