Klanten krijgen via webinars
Nog niet zo lang geleden gingen wij als leveranciers letterlijk de weg op naar nieuwe klanten. We hadden een min of meer duidelijk product en zochten daar de juiste doelgroep bij. We brachten de doelgroepen in kaart en stelden accountplannen op. De binnendienst of de accountmanager zelf probeerde door middel van cold calling afspraken te maken voor een bezoek. De accountmanager nam zijn lijst mee, pakte zijn presentatiemap en stapte in zijn auto.
Ondertussen bij de klant…
..zijn mensen op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Ze wachten niet totdat jij een afspraak maakt om langs te komen. Meer dan vroeger verdiepen mensen zich in het probleem en zijn op zoek naar kennis. Nog voordat ze gaan praten met mogelijke leveranciers. Die kennis wordt gezocht op internet.
Uit onderzoek van het Content Marketing Institute (CMI) blijkt dat bijna 70% van de tijd die een koper besteedt aan het inkoopproces hij doorbrengt met het online zoeken naar informatie. Er is enorm veel informatie beschikbaar en het is relatief eenvoudig voor beslissers om die informatie te doorzoeken, ordenen en delen. Kopers zien de nieuwe leverancier steeds later in het proces voor het eerst ‘live’ en het duurt langer voordat er überhaupt een leverancier in beeld is.
Als bedrijf wil je op tijd in beeld komen bij juist die klanten die op zoek zijn naar de oplossing die jouw bedrijf als beste kan bieden. Je wilt klanten naar je toe lokken als het ware. Klanten naar je toe lokken met behulp van internet begint met ‘online’ zijn. Wanneer jouw klanten je online kunnen vinden kun je de volgende stap maken: contentmarketing.
Bij contentmarketing draait alles om de content die je als bedrijf in staat bent om te ontwikkelen en vorm te geven. Meestal gaat het over kennis in kennisintensieve organisaties, en het is diezelfde kennis en expertise waarmee het geld verdiend moet worden. In jouw contentmarketing geef je de koper (jouw prospect of klant ) waardevolle informatie, zonder dat je daar zelf al iets aan verdient.
Hier ligt ook jouw kans voor contentmarketing: zorg dat je zo vroeg mogelijk bij potentiële klanten in beeld komt!
In contentmarketing gaat het dus minder om wat jij wilt verkopen, dan om wat je klant nodig heeft, en vooral om je oprechte interesse daarin. Webinarcampagnes zijn één van de meest effectieve manieren in de contentmarketing voor kennisprofessionals om nieuwe leads te genereren. Klanten die een probleem hebben dat jij op kunt lossen zijn geïnteresseerd in wat jij te vertellen hebt! Zo vinden klanten jou!
Op February 8, 2016